onsdag 6. februar 2008
Førerkort++
Dagen i dag har både vært svært positiv og litt negativ. Det vanlige er vel å starte med den negative. Bortsett fra at jeg måtte stå opp tidlig, ble jaktsaken min avsluttet i dag. Uten å gå noe i detalj på det, kan jeg si jeg ikke er fornøyd med utfaldet av saken. Mere om den saken tror jeg ikke almenheten trenger å vite. Det var da det negativa med dagen. Resten er vel egentlig veldig positivt. For kl. 09.05 gikk jeg inn til vegvesnets stasjon på Tynset for å ta teoriprøven på snøskuter(scooter heretter). kl 09.17 kom jeg utigjen glad som sola. Bestått med glans. Bere 1 feil, av 30 spørsmål. Etter dette var det det negative med dagen som fant sted, før jeg igjen gikk inn til vegvesenet. Denne gangen var det traktor teorien som skulle prøves. Dette gikk ikke dårligere enn scooter vil jeg påstå. Brukte 4 minuter lenger, altså 16 minuter. På denna prøva ble det 5 feil på 50 spørsmål, men det er bestått deg også. Så nå mangler jeg bare oppkjøringa på traktor før det bare er å dure ivei. Men scooter-lappen har nå fått, eller et såkalt midlertidlig førerbevis da. Men det har ikke noe å si, bortsett fra at jeg ikke får kjøre i utlandet/sverige med det. Uansett har jeg nok på kjøre på i Norge. Så fort jeg kom hjem bar det til skogs, for å kjøre løyper da så klart. Dermed har jeg fått mine første mil på scooter. (eller? får tro hva dere vil) ser hvertfall frem til å kjøre mer scooter, muligens alerede i mårå.
Selv om jeg er fra Engerdal, ikke at det er noe feil i det, er jeg nok ikke en prototype av en engerdøl, er ikke feil det heller. Men er man en prototype av en engerdøl er det eneste du er opptatt av scooter og jakt. Jeg har nok noe av det i meg, men ikke alt. Jeg setter ikke lekser og arbeid foran scooter og jakt. Hvertfall ikke ofte....
Grunnen til lite skriveaktivitet den siste uka er som jeg har nevnt før, veldig mye å gjøre. Den siste uka har gått med til å jobbe, lekser og lese til teoriprøvene jeg tok i dag. Dette skal selvfølgelig ikke påvirke aktiviteten på siden normalt, men det har gjort det nå. Så fort muligheten har vært der har jeg hoppet til køys for å prøve og sove. Men skal prøve å ikke la arbeid og lekser stå i veien for å skrive en liten tekst. Har planer om å prøve å skrive litt hver dag, selv om ikke det er det letteste.
Ettersom scooter-lappen nå er i boks må jeg nesten presisere galskapen i det norske lovverket når det gjelder førerkort. Det er greit at man ikke får med traktor og scooter og lignende på bil-lappen lenger. Jeg mener det også er greit at man ikke får med moped og scooter på traktor-lappen. Men jeg mener ikke det er greit med prisene for hvert enkelt førerkort. Broren min tok scooter-lappen for ca 5 år siden. Han betalte da 500 kr, og brukte ca 15 minuter. Jeg må først ha trafikalt grunnkurs, 1500 kr, mørkekjøring, 1260 kr, scooter-kurs(obligatorisk) 7000 kr, teoriprøve, 350 kr og førerkortet til ca 350. Det vil da si at prisen på scooter-lappen har økt med ca 9500 kr. Det er galskap. Jeg synes alle prisene er greie, bortsett fra en. Det er prisen på det obligatoriske kurset. I norge koster det altså 7000 kr om man tar med egen scooter, 9400 kr hvis man skal leie. I Sverige koster scooter-lappen totalt 1200kr. Det er akkurat det samme kurset som i Norge, å scooterleie er inkl. Da tenker sikkert mange, hvorfor drar jeg ikke til sverige å tar lappen. Det er en veldig enkel grunn til det, det er at jeg ikke får kjørt med denne i Norge, dette da på grunn av det norske lovverket. Men det norske førerkortet kan jeg kjøre med i Sverige. Skal si det norske systemet er merkelig. Jeg skjønner de som drar til sverige og tar lappen der, og "satser" på at de ikke blir stoppet når de kjører i norge. Hadde det ikke vært for at jeg skal kjøre så mye skiløyper som jeg skal, hadde sannsynelig hvis jeg gjort det samme. Uansett er det ikke noe problem for meg lenger, ettersom jeg nå har førerkortet. Men jeg må si jeg synes veldig synd på de som skal ta førerkortet på scooter som må betale selv, det slipper heldighvis jeg.
Har ikke tenkt å henge meg noe mer opp i de norske reglene for førerkort, men jeg kommer nok til å skrive litt om det norske lovverket når det gjelder motorfærdsel i utmark på et senere tidspunkt. Det er ikke alt jeg kan si meg enig i, dette gjelder så klart ikke bare motorfærdsel i utmark, men også om norske avgifter. Deriblant avgifter for å gjøre bilene mer miljøvennelig. Men dette kommer jeg tilbake til.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar